۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۹۵۴۶۳

یادداشت | جشنواره فجر یا سوگواره فرهنگ

یادداشت | جشنواره فجر یا سوگواره فرهنگ
تکخوانی خواننده‌ زن در افتتاحیه‌ی جشنواره، آن هم در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره‌ی ۳۷ ام را به قهقرای ارزش‌ها سقوط داد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تاریخ ۳۷ ساله‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر دارای فراز و فرود‌های بسیاری است که نوشتن از همه‌ی آن‌ها مجالی بس طولانی می‌طلبد. اما جشنواره‌ی ۳۷ ام که مصادف است با ۴۰ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کار خود را نه با فراز و نه با فرود، که با سقوطی شروع کرد که نوشتن از آن را ضروری کرد.

تجلیل از «خود سیمین خواننده‌ی سینمای ایران»، فاطمه معتمد آریا، با آن تز معروفش که «حذف سکس و خشونت و کاباره و الکل را باعث حذف جایگاه زن در سینمای بعد از انقلاب می‌داند».

تک خوانی خواننده‌ زن در افتتاحیه‌ جشنواره، آن هم در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ و دست آخر حضور محمد آفریده، تهیه کننده‌ی فیلم ضد ارزش و ضد ایرانی «یک خانواده‌ی محترم» در بین داوران جشنواره، دستچین اتفاقاتی بود که جشنواره‌ی ۳۷ ام را به قهقرای ارزش‌ها سقوط داد.

عزای ارزش‌ها در جشنواره‌ی ۳۷ ام
به راستی آیا همه‌ی این موضوعات اتفاقی است یا دست‌هایی در حال بت سازی از توهین کنندگان به ارزش‌ها و قبح زدایی از اعمال قبیحشان است؟

حال سؤال این است که، آیا در سینمای عریض و طویل ایران شخصی خدوم‌تر و موجه‌تر از معتمد آریا برای «تجلیل ویژه» وجود نداشت؟

آیا به جز محمد آفریده کسی لایق داوری در جشنواره‌ای نیست که قرار است آثاری را داوری کنند که سازندگانشان باید فردای جوانان این مرز و بوم را در اذهان مردم تصویرسازی کنند؟

و آیا واقعا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در رأس آن وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن سابقه‌ی سراسر حوزوی خود از از محتوای برنامه‌ای که از صدر تا ذیل آن در دست خودشان است اطلاع نداشته اند که حضورشان توجیه گر آواز خوانی خوانندگان زن در این جشنواره نباشد؟

عزای ارزش‌ها در جشنواره‌ی ۳۷ ام

باید تاسف خورد به حال جشنواره‌ای که نامش با انقلاب اسلامی عجین شده است، اما محتوای آن تیشه به ریشه‌ی ارزش‌های همان انقلاب می‌زند.

جشنواره‌ای که افراد و آثار حاضر در آن می‌توانست نمودی از فجر فرهنگی در جامعه‌ی ایرانی باشد به مرور به محلی برای تریبون سپاری و علم کردن افرادی تبدیل شده است که هیچ سنخیتی با ارزش‌های حاکم بر جامعه ندارند؛ و با این اتفاقات اخیر ایده‌ی چند سال قبل برخی مسئولین مبنی بر برداشتن قید «فجر» از نام جشنواره که یادآور دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی است را بیشتر می‌توان درک کرد.

باید منتظر ماند و دید جشنواره ای که حاشیه های افتتاحش پررنگ تر از متن آن بود در ادامه چه گلی بر سر انقلاب اسلامی خواهد زد./918/ی702/س

محمد اصغری مرجانلو

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
ضرر م. ===== از گلشیفته فراهانی بیشتر است
شاید بشود گفت فرق منافق با کافر
1
0